- En blogg om träning, livet och min väg mot Kalmar Ironman 2014.

torsdag 15 september 2011

Välkommen tillbaka till livet, Sophie.

I söndags avslutade jag och Henrik vårt försök att leva som LCHF:are. Vi hade nog tänkt att fortsätta ett tag till men vårt tappra försök att gå ut och springa söndags eftermiddag gjorde att vi istället för att åka hem o äta smör och grädde istället åkte till ICA och köpte en stor påse godis. Sen mådde vi bra kan jag säga. 

Det är många som säger att det tar ett tag innan man kan träna som vanligt på LCHF. Vad är då "som vanligt" skulle jag vilja fråga? Om jag tränar 10 timmar i veckan på min vanliga kost, kan jag då bara träna 5 timmar i veckan med LCHF? Eller kommer jag att kunna träna 10 timmar, men bara klara upp till hälften av det jag klarar annars? Jag försökte ju då springa i söndags. 8 km, med ett snitt på 6.10 min/km och 166 i snittpuls. Nöjd? Nja. LCHF kanske funkar vid lågintensiva idrotter, men annars så går det inte. 

Vad hände med vikten då? Dom första två dagarna gick jag ner 1 kg i vikt. Men efter en vecka var den totala viktnedgången runt 1/2 kg. För mig är det ingenting då jag vet att jag pendlar mellan ett par kg i vikt. Det beror ju helt på hur veckan ser ut. Tränar man extra mycket kanske man inte direkt känner hunger utan istället går ner i vikt och tvärt om. Sen visste ju jag att de flesta som går på LCHF äter mindre, för att man helt enkelt inte orkar få i sig så mycket fett. Jag kämpade i mig mina 6 mål mat om dagen.

Det värsta med LCHF var att jag alltid kände mig "äckel-mätt". Tarmarna kändes konstant fulla av allt fett och ville du få ut det? Då fick du kämpa kan jag säga.

Jag skulle aldrig rekommendera någon att äta LCHF. LCHF är inte nått naturligt och absolut ingen "riktig mat" som alla LCHF:are uttrycker sig. Jag är så äcklad av allt fett, av allt kladdigt, av allt mjukt och av allt som smakar samma sak. Fett smakar alltid samma. Jag ska sluta skriva lchf med stora bokstäver, för inte ens det är den dieten värd. 

Nu är jag tillbaka igen i alla fall. Jag har gjort ett par bra träningspass redan den här veckan och jag mår väldigt mycket bättre. Igår sprang jag 7 km på ett 5.10 min/km-tempo vilket var väldigt länge sen jag gjorde. 

Ta hand om er. 

S.

Bilden är tagen fån kryddburken.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar