- En blogg om träning, livet och min väg mot Kalmar Ironman 2014.

måndag 5 september 2011

LCHF - Utan smör?

När man läser till dietist får man vara testperson för flera olika dieter under utbildningen för att kunna sätta sig in i en patients liv med en viss diet. I våras testade halva klassen LCHF och halva GI, jag testade GI. Jag har sen dess velat testa en period med LCHF kost för att se hur kroppen reagerar och om alla dessa lovord om goda effekter som alla LCHF-anhängare pratar om, stämmer. Eftersom jag då var inne i en rätt tuff träningsperiod inför Kalmar så var det inte direkt läge att börja experimentera med olika dieter då men nu efter alla tävlingar så tänkte vi faktiskt slänga ut lättmjölken, becel, brödet, godiset och testa en period med LCHF.

Så idag såg min kasse helt annorlunda ut när jag åkte från ICA. Grädde, keso, ägg, avokado, blomkål, ost - you name it. Det som saknades var SMÖRET. LCHF utan smör måste väl vara som Sophie utan lördagsgodis? Hur kan smöret ta slut på ICA? Det fanns inte ett litet ynka paket att få tag på i butiken så efter att ha lämnat den ena butiken för att söka lycka i nästa så insåg jag att det var slut där med? Undra om det är nått fel på allt smör så att det kallats tillbaka av tillverkaren, om det är nått fel på leveranserna av smör eller om alla gått och blivit LCHF:are idag och länsat alla butiker i Borås.

Jag hittade i alla fall ett litet ekologiskt paket på Kvantum - som tur var.

Idag blir det lax, blomkålspuré och ärtpuré med en hel del smör och grädde. Om de är gott, det får vi väl se.. 


För er som inte känner till LCHF står det för Low Carb High Fat och med det menas att man slänger bort ALLT som har med kolhydrater att göra och istället byter ut det mot fett. Man ska inte behöva räkna kalorier utan bara äta utav det "tillåtna" tills man blir mätt. En regel är att inte äta livsmedel som innehåller mer än 5g kolhydrater per 100g livsmedel.

Det här är ett experiment jag gör så i kan vara lugna - jag kommer inte bli bästis med Annika Dahlkvist eller börja att blogga på Kostdoktorn.se.

Ta hand om er.

S.


1 kommentar: