- En blogg om träning, livet och min väg mot Kalmar Ironman 2014.

måndag 6 februari 2012

Trochanterit..

Ja, Trochanterit är domen. Jag har försökt att googla det länge nu för att få reda på exakt vad det är, men det var inte så lätt. Trochanterit är i alla fall en inflammation i lårets utsida, mot höften. Höftledsinflammation står det på vissa hemsidor. Thomas testade min rörlighet i höften och sa ganska snabbt att det inte var min höft det var fel på, vilken känns skönt. Att få en "utsliten höftkula" som diagnos vid 23 års ålder skulle ju inte kännas så bra. Men sen tryckte han precis på en punk lite längre ner på låret och jag kände direkt att det var där som smärtan kom från. En inflammation. Vad den beror på vet jag inte, eller den beror nog på mycket - pronation, hårt träning, fel löpsteg... Det här har jag haft länge. Förra våren hade jag problem med mitt högra knä vilket kan sättas samman med mitt nuvarande höftproblem. För 18 månader sen så sprang jag en halvmara i Halmstad, vilket slutade med att jag haltade in i mål och gnällde på min höft. Så hur länge den här inflammationen har legat där och grott vet jag inte. Men att den har blivit värre nu det senaste halvåret, den saken är säker.

Nu väntar 4-6 stötvågsbehandlingar när vi kommer hem från Dubai. Att börja att behandla nu är att slänga pengarna i sjön då jag under behandlingstiden måste lägga löpningen på hyllan, vilket blir ca 6 veckor.

Det känns fantastiskt skönt att veta vad det (förhoppningsvis) är, men det kommer att kännas i plånboken efter 6 behandlingar kan jag säga. Men det är bara pengar och man har bara en kropp. Jag vet ju att bara strunta i smärtan och fortsätta träna på kommer att göra min triathlonkarriär väldigt kort. Blir det bra efter 6 behandlingar så kommer det att vara värt alla pengar. Att ha ont känns ju inte bara i där smärtan är lokaliserad. Utan en skada känns i hjärtat varje gång det gör ont, att ha ont är fruktansvärt påfrestande.

Jag är lättad. Jag är glad. Jag ville bara pussa Thomas när han sa "... men det bästa är ju att vi kan behandla det..". Lycka. På en måndag, en vecka innan en bamsetenta. Det hör inte till vanligheterna.


Tror att inflammationen sitter i den här senan som sträcker från höften till knät..

Stötvågsbehandling.. Bilden är tagen från www.smartguiden.se

1 kommentar:

  1. Hej Sophie!

    Hur har det gått med din skada?
    Jag har samma symptom som du med att det smärtat i knät först för att sedan sätta sig på höften.
    Jag har rehabtränat reglebundet och dragit ned på löpning rejält men problemet kvarstår.
    Har stötvågsbehandlingen gett resultat?

    /Daniel

    SvaraRadera