- En blogg om träning, livet och min väg mot Kalmar Ironman 2014.

onsdag 6 april 2011

Maxtest = Smärttest

Onsdag kväll och mina ben värker. Eller så fort jag rör mig så kommer mjölksyran som ett brev på posten, vi ska inte ens snacka om hur det känns när jag går upp för trappor...

Nej, det är inget vanligt träningspass som jag utsatt mig för i kväll, utan idag har jag spenderat 1h på en testcykel och gjort ett maxtest. Man förstår inte riktigt hur ont det gör och hur jobbigt det ska bli att göra detta. Men när du väl sitter på cykeln är den ända lilla sak du kan tänka på är att du vill att det ska ta slut, snabbast möjligt..

Med ett laktatvärde på över 14mmol/l och runt 189 i puls så orkade jag inte mer.. Cykelbenen är tyvärr för dåliga än för att jag ska komma upp riktigt högt i puls, men laktatvärdet var det inget fel på. Kanske skulle ha satsat på en karriär som sprinter istället? 

Det är en sån sjuk känsla när laktatet bara tar över kroppen, man blir stum på bara några sekunder och kroppen bara skriker att den vill lägga av. Samtidigt är det en sån fantastiskt skön känsla att bara köra tills man inte orkar mer. Man kan väldigt mycket mer än man tror, man måste bara klara av att ta fram det för att kunna utnyttja det. 

När jag fått testresultaten ska jag dela med mig av resultaten, det här var bara ett smakprov. 


Efter några intervaller.. Börjar se rätt ofräsch ut..


Maxlaktatet är nått.. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar