- En blogg om träning, livet och min väg mot Kalmar Ironman 2014.

tisdag 21 juni 2011

Är löpning en "billig sport"..?

Många pratar om löpning som en billig sport. Man behöver inte så mycket utrustning, man kan ta med sig den överallt, man behöver inte massa jobbiga lagkamrater och man kan göra det lite sådär på sitt egna sätt..

Eller?

Idag köpte jag mina tredje löparskor sen i februari. Löparskor är dyrt, men väldigt viktigt. Man kan även om man vill, köpa dyra löparkläder vilket man oftast gör, om man inte lyckas få tag i dem på annat sätt. Sen inser man efter ett tag att det behövs massor av annan utrustning - keps, glasögon, pulsklocka, vätskebälte osv. Sen ska man gärna vara medlem i någon klubb där det ska betalas medlemsavgift. Men alla jobbiga lagkamrater slipper man oftast och den enda som begär att du presterar på varje träningspass är pulsklockan och du själv. Springa överallt kan man också göra och nästan precis när man vill och så mycket man bara orkar.

Men billigt?

Det beror självklart på vad man jämför med och vart man sätter ribban vad gäller utrustning. Men det är med löpning som med så mycket annat, vill man, kan det bli väldigt dyrt.

Idag kom min vän Simon hit och tränade med mig. Vi var först bort till Transåssjön och simmade, jag hyperventilerade som vanligt så nu måste jag köpa mig en neoprenmössa då att vara kall om huvud och hals kan göra att vissa hyperventilerar. Lika bra att testa. Sen så var vi ute och sprang 1 mil. Jag hade en rätt tung kropp idag med det kändes ändå okej med tanke på min höft som krånglat det senaste..

Det är roligt att träna med nån. Att Simon har som mål att göra Kalmar på 10 timmar och jag siktar på 15 timmar gör det hela lite svårare att träna ihop kanske, men kul, det är det ändå.


Mina nya bästisar..

2 kommentarer:

  1. Billigt är det om man håller sig till det som är nödvändigt.. Skor är det enda som är nödvändigt.
    Allt annat är "prylar" .. Saker som man inte alls behöver men köper för att man vill och för att marknaden gör allt för att försöka intala oss att vi visst behöver dem.. Löparklubb behöver man inte vara med i om man inte vill..
    Tror inte det finns någon sport/träning som är så billig som löpning... Men som du sa, vil man så går det. Det går ju t.om. att få simning i öppet vatten att bli dyrt om man vill. Det är bara att köpa dyrast möjliga simglsögon, badmössor och badkläder. men behöver/måste man ?

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt Stefan.. Det finns absolut inga måsten, men tyvärr förvandlas man till en prylnörd i alla dessa sporter/träningsformer :)

    SvaraRadera