- En blogg om träning, livet och min väg mot Kalmar Ironman 2014.

fredag 17 juni 2011

Barfota - men ändå inte..

Jag har alltid haft problem med mina fotleder, och har det inte varit fotlederna så har det varit höfterna, knäna, ryggen - you name it.

Jag började få problem med fotlederna innan jag fyllde 10 år, vilket ledde till att min fotbollskarriär tog slut. Några år senare fick jag gjutna sulor som jag använde flitigt och bytte då dom hemska fotbollsskorna till lite bättre innebandyskor som tillsammans med mina gjutna sulor gjorde att jag kunde börja spela innebandy i stället.

Så här har det fortsatt. Dyra, stabila löparskor med gjutna inlägg och min fot fick göra allt förutom att leva sitt egna liv. För ett par år sedan pratade jag med en duktig löpare om sulor vilka han totalsågade. Han tyckte att sulor bara förstörde fötterna genom att stabilisera fötterna så pass mycket att fötternas egna muskler försvagades. Jag köpte det här rätt av och slutade helt med sulor - och har aldrig haft några problem med detta.

Sen jag började springa ordentligt för ett år sen så har jag haft lite småskador, ont i knäna och nu det nya - höfterna. Troligtvis är det höftböjaren som krånglar, och är det det så är det styrka och stretch som gäller.

Den 12/6 var det dags för mig att fylla 23 år och vilken födelsedag! Bortskämd som jag är, eller så beror det på att jag fortfarande har unga bröder, så får jag fortfarande presenter som ett barn. Av min kära familj fick jag ett par Fivefingers, som jag önskat mig och velat ha väldigt länge nu. För er som inte vet vad Fivefingers är, läs mer här Fivefingers

Idag gjorde jag mitt andra löppass med mina Fivefingers. Eftersom att man ska börja långsamt så fick det bli 3,5 km idag, för att vänja fötterna.

Fivefingers är väldigt speciellt, men vilken känsla! Jag hoppas att dom kommer att hjälpa mig att slippa skador och förbättra min lite för energislösande löpteknik. Någon mästarlöpare är jag ju inte och kommer säkert aldrig att bli, men med mina Fivefingers, mycket stretch, styrketräning och min envishet så hoppas jag i alla fall att jag håller mig skadefri.



S.

1 kommentar:

  1. Hej! En fråga: Gillar höftböjaren dina fivefingers? Har själv problem med den och funderar på att testa ff. Vad tycker du?

    SvaraRadera