- En blogg om träning, livet och min väg mot Kalmar Ironman 2014.

fredag 17 juni 2011

Mitt i Borås triathlon

Eftersom det var en evighet - eller i alla fall 2 månader sen jag bloggade senast, så är det inte många som vet om min triathlondebut som jag gjorde i Borås den 4/6. Det var 1/10 Ironman som gällde, mitt i centrala Borås.

Jag hade legat sjuk en vecka innan och var fruktansvärt nervös över formen och simningen som jag tyvärr lagt ner lite för lite tid på den senaste tiden. Sen var det ytterligare en liten sak - min våtdräkt kom tre dagar innan tävlingen och jag hade aldrig simmat i hel våtdräkt innan. Jag hade även dagen innan tävlingen cyklat med tempostyre för första gången - ca 15 min, vilket också spädde på min nervositet.

Så var det dags, tävlingsdagen var här och jag var fruktansvärt nervös. Jag var rädd för att jag inte skulle komma i våtdräkten, att jag skulle komma sist upp ur vattnet, att det skulle gå åt helvete att cykla med tempostyre och att hela min debut skulle bli ett stort fiasko. Jag räknade ändå med att tävlingen skulle ta ca 90 min för mig.

Jag kom i våtdräkten, jag simmade på under 8 min - i 14,5 graders vatten, vilket var fruktansvärt. Cyklingen gick över förväntan och fastän jag klappade genom lite på löpningen så gick jag i mål på 62 min som 6e tjej - 3 min från pallen. Jag känner mig fruktansvärt nöjd med det resultatet, samtidigt som jag känner att med rätt träning så kan jag göra det väldigt mycket bättre.

Nästa tävling blir den 9/7 i Vansbro och då är det 1/2 Ironman som gäller, vilket blir en avsevärt mycket längre distans.


Jag och Claes innan starten i Borås Triathlon..

S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar