- En blogg om träning, livet och min väg mot Kalmar Ironman 2014.

tisdag 22 oktober 2013

Dags att dra igång säsongen 2014 på riktigt..

Vad tiden går snabbt! Förra veckan bara rusade förbi och jag hann knappt reagera. Förra veckan drog jag igång träningen på riktigt igen. Med planerade pass och en mer strukturerad träning. Den här planeringen kommer nog att ändras flera gånger under tidens gång när jag ser vad jag orkar och vad som fungerar. Inget är skrivet i sten utan nästan alla pass kan flyttas till andra dagar. Jag kommer i år inte att ha någon uttalad vilodag, utan jag kommer att vila när jag behöver. Vissa veckor kan det bli två volidagar och vissa ingen. Den här lösningen är också för att bli mer flexibel. Alla dagar finns det inte nån möjlighet att träna och då ska jag kunna hoppa ett pass, för vilan kommer jag att behöva ändå.

Förra veckan blev faktiskt precis som jag hade tänkt. 11,5h träning fördelat på; 2 simpass (1,5h), 2 styrkepass (1h), 3 löppass (3,5h) och 3 cykelpass (5,5h). Jag lyckades för 3e helgen i rad få in ett 3h pass på cykeln, i oktober! Jag hoppas kunna hålla i utecyklingen ett tag till innan jag går in och kör trainer 100%.

I söndags var det verkligen höst. Det spöregnade/isregn/snö (?) och jag hade planerat in distanslöpning. Enligt SMHI så skulle det regna hela dagen så det var ingen idé att dra på det. Det blev trots hemskt väder ett bra pass. 16 km på 1h 30min. Jag försöker hålla ner tempot när jag springer distans. Jag vill springa i ett 6min/km tempo när jag sticker ut. Men under passets gång så blir jag mer och mer tävlingsmänniska mot mig själv och vill inte göra ett sämre pass än veckan innan. När jag kom hem, helt illröd om lår och mage av kyla så hade Henrik satt på bastun. Vilken lycka och vilket lyx att få avsluta ett bra pass så.
Igår var det måndag igen. Startade dagen med X-fit på onyx. Vilket grymt pass det blev. Passet såg ut så här: kombinationsövning armhävning+liggande tricepsdrag (3 repetitioner), pullups (6 repetitioner), squat med vikt (9 repetitioner), kettlebell-swing (12 repetitioner), situps (15 repetitioner) och sen de avslutande skridskohoppen (18 repetitioner). Detta uppläget körde vi utan vila i 20 min. Grymt pass och vilken träningsvärk jag har i rumpa och nedre rygg idag. Underbart!

Dagens andra pass blev 1h trainer. Första 30 min "uppvärmning", passade på att titta på ett avsnitt "Pretty little liars" som är en serie jag fastnat för nu. Sen avslutade jag passet med 4x4min, en klassiker. Det är jobbigt med trainer. Mycket jobbigare än alla spinningcyklar som finns. Det är tungt. Får hoppas att det visar sig till sommaren.








/S.

1 kommentar:

  1. Det känns som att det är fre och mån hela tiden, tiden bara springer iväg! Galet!

    Kul med träningsschema, skönt och ha något att följa, fast det blir som du skriver inte alltid som på pappret, men på ett ungefär under en vecka! :) du tränar på bra nu! Härligt! :)

    SvaraRadera