- En blogg om träning, livet och min väg mot Kalmar Ironman 2014.

måndag 15 augusti 2011

Kalmar Järnman 2011

Det är en viss känsla att kliva upp 04.45, att förbereda sig i växlingsområdet vid 06.00 och att stå vid vattenbrynet vid Kattrumpan vid 06.45 och se solen gå upp samtidigt som den svenska nationalsången spelas.. Sen går starten, och de närmsta 90 minuterna hinner man inte tänka så mycket.. Det gäller att komma rätt i vågorna, att lyckas hålla hyfsat bra riktning och passa sig för folks armar och ben i vattnet..


Soluppgång över Kattrumpan.. Snart dags för start..

Den 6 augusti var det dags för Kalmar Triathlon, mitt mål för säsongen. Jag har kämpat länge för att klara mitt mål, som var att klara Järnmannen i Kalmar under maxtiden 15 timmar.

Simningen gick över förväntan. 3860 m på 1h 33 min. Det går att lära sig crawla på ett halvår, jag är beviset.

Sen var det dags för cyklingen. 180 km, 180 långa km i jobbig vind. Med en tid på strax över 6 timmar, vilket gör ca 30 km/h i snitt och en 5e plats i min klass gör mig fantastiskt nöjd.

Sist ut - löpningen. När man nu börjar närma sig 8 timmars arbete så är det fantastisk att man som människa bara fortsätter. Det fanns inte ens en tanke i mig att bryta någon gång under loppet, trots att kroppen värkte de sista milen på löpningen. Den avslutande löpningen - 42 km gjorde jag på strax över 5 timmar. Ingen kanontid, men efter nästan 4 km simning och 18 mil cykel så är jag mer än nöjd..


Dags för löpningen.. 


Kalmar Triathlon 2011, sluttid: 12:52:53


Målgång.. 


Att gå i mål är en fantastisk belöning och det man sett fram mot hela dagen... Jag kommer garanterat att göra en Järnman igen, kanske inte nästa år, men kanske 2013?

Nu börjar en ny träningsperiod och jag är mer laddad än någonsin. Den här sommaren har gett mig mersmak och nästa år kommer jag att satsa på kortare distanser. Att jag klarade Kalmar på den träning och den tid jag lagt ner i år, gör mig galet motiverad att fortsätta, för jag vet hur mycket bättre jag kan bli..

S.

1 kommentar:

  1. Imponerande prestation. Ännu mer imponerande eftersom du inte hade tempocykel. Lycka till i fortsättningen!

    SvaraRadera