- En blogg om träning, livet och min väg mot Kalmar Ironman 2014.

torsdag 22 augusti 2013

Tillbaka med ny kraft..


Nu var det över 1,5 år sedan jag bloggade. Varför? För att motivationen saknades. Jag hade ingen ork eller lust att dela med mig längre. Hade inget viktigt att skriva. Men den största anledningen var nog helt enkelt att min vanliga energi inte riktigt fanns där.

Jag hade ett tufft år förra året. Jag hade precis pluggat klart och var redo att börja jobba. Men det fanns inget jobb. Jag Sophie som alltid haft jobb, aldrig varit arbetslös blev arbetslös i 4 månader. 4 månader av frenetiskt städande, bekräftelsesökande och för mycket tankar att lägga på träningen. Det låste sig helt enkelt. Jag la för mycket energi på hur jag genomförde passen istället för på själva passen. Jag gjorde trots detta en helt okej säsong 2012. Jag förbättrade mig 30 min på ½ Ironman från året innan. Men resultatet var snarare en lättnad än att jag var stolt över mig själv. Jag hade egentligen inte roligt. Triathlon, det roligaste som finns, inte ens det var roligt längre.

Oktober förra året kom vändningen. Vi köpte hus och samma dag som vi skrev alla papper så började jag på mitt nya jobb. Jag bestämde mig någon gång i våras att jag måste tänka om helt. Den här satsningen på triathlon som jag så mycket tänkt på innan kändes inte längre superviktig. Jag måste hålla på för att det är roligt och på det sättet utvecklas och bli bättre. Jag vet att jag är driven och har inga problem att träna. Men jag vet också att jag har väldigt lätt att vara självkritisk och ha för höga krav på mig själv, vilket kan göra att det låser sig. Är jag motiverad kan jag gå hur långt som helst.

Med dessa nya tankar gick jag in i den här säsongen med ett mål: Ha jäkligt roligt. Le och vinka och heja på. Resten kommer och kommer det inte så har jag i alla fall en underbar tid. Nystarten av den här bloggen beror inte bara på att jag helt plötsligt hittat motivationen, eller så kanske det är just därför jag skriver. Jag vet knappt själv. En stor anledning att jag börjar skriva igen är kanske för att jag ska fortsätta känna mig motiverad. Men den största anledningen till att jag börjar skriva igen är för att jag nästa sommar ska köra Kalmar Ironman. Platserna släpptes i måndags. Natten till måndag kunde jag knappt sova och fram till kl. 11 när platserna släpptes kunde jag inte koncentrera mig på jobbet. Men nu är jag anmäld.

I måndags började mig resa mot nästa års stora mål. Men innan jag startar resan ordentligt ska jag klara mitt nästa mål som är Tjörn halv-ironman som är redan nästa helg. Sen blir det semester.

Hoppas ni tidigare läsare hittar tillbaka och välkommen alla nya som vill följa med mig på min resa.


/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar