- En blogg om träning, livet och min väg mot Kalmar Ironman 2014.

måndag 14 november 2011

Vilodag = ?

Sen Andreas började hjälpa mig med träningen så ser jag inte längre vilodagarna som hemska och stressande. Det är en av de största förändringarna de senaste två månaderna. Det är nu fantastiskt skönt när vilodagarna kommer och man bara känner att man kan släppa allt och ta det lugnt. Det bästa är ofta träningen dagen innan en vilodag, sista intervallen på träningspasset när man tar i så man tror att mjölksyran ska syra din kropp för alltid så tar man i lite extra för att man vet att - i morgon är det vilodag.

Idag vilar jag. Jag vilar alltid på måndagar och fredagar. Fredagen är helig och förtjänar vila. Måndagar är rätt sköna att vila på med. När alla andra går in i veckan med 100% och dör av brist på ork och omotivation på onsdagen så kan jag gå in med 50% på måndagen och hålla hela veckan ut.

Det svåraste med vilodagar är att det är lätt att drabbas av en lätt "depression", vilket för mig tror jag beror på att jag blir lite rastlös. Det är ofta på vilodagarna som man är som hungrigast. Det är då som kroppen vill fylla på med så mycket som möjligt för att klarar att gå lite på minus under träningsdagarna. All den här "överpåfyllningen" gör att man blir "överpigg". Trött i kroppen, men samtidigt rastlös. När kroppen är van att röra på sig så ser den ju samtidigt vilodagarna som nått ovanligt och reagerar på det.

Att träna för att sedan "förtjäna" vila.. Det är en fantastisk känsla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar