- En blogg om träning, livet och min väg mot Kalmar Ironman 2014.

onsdag 25 januari 2012

Min skadade höft..

Alla som tränar har säkert någon gång varit skadad. Att vara skadad eller sjuk när man tränar mycket är rena rama dödsbeskedet. Det är så det känns i hjärtat. Det känns som att man förlorar en bit av sig själv och efter att man samlat tankarna och kommit tillbaka till verkligheten så vill man inget hellre än att ta tillbaka den biten man förlorat genom att bara försöka att få all hjälp man kan få utifrån.

Min höft har krånglat länge. Problemet är att jag inte vet vad det är. Smärtan sitter på utsidan av höften och smärtan är fruktansvärt svårt att beskriva. Det  känns som att jag vid varje steg sliter på höftleden. Det känns som att jag "hänger" upp hela benet på höften som är som en svag spik som inte riktigt orkar hålla den uppe. Smärtan kommer oftast när jag är ute och går, springer långt (hastighet spelar ingen roll), i uppförsbackar (intervaller fungerar) och i trappor. Smärtan kommer alltså oftast vid lågintensiv träning. Är det någon som känner igen sig? När jag pratar om min smärta så börjar jag till och med bli osäker, sitter det i höften? Där höft-utsida lår-rumpa-ljumske möts, där sitter det. 

Jag har testat att vila, har fått massage, varit hos en naprapat... Behandlingarna där gör så att jag blir mindre stel och mer rörlig, men dom tacklar tyvärr inte det egentliga problemet. Problemet är ju att jag inte vet vad det egentliga problemet är, så jag vet heller inte vad jag ska göra för att det ska bli bättre. Jag är trött på att alla säger att man ska vila. Vadå vila? Jag vilar mer än gärna om jag vet att jag blir bra. Men att vila för att bli bra tills man börjar träna igen? Då känns ju vilan helt onödig. 

Idag är det jag mot gråten. Varje dag med mer eller mindre smärta gör att jag springer ifrån min dröm. Jag kommer aldrig bli bra med en dålig höft. Vet jag att jag aldrig kommer att bli bra så är det här satsningen inte värt det. Men vem kan hjälpa mig? Vet man inte vad det är som leder till smärtan så vet man ju inte heller vart och vem man ska boka tid hos? Naprapat, sjukgymnast, kiropraktor, läkare..? 

Jag blir galen.  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar