- En blogg om träning, livet och min väg mot Kalmar Ironman 2014.

måndag 23 september 2013

Att vila när man tränar eller träna när man vilar?

Just nu vilar jag. Eller vilar, jag tränar inte lika hårda pass som vanligt. Jag har funderat på det här med att vila, nu när jag vilar. För mig som tränar mycket annars är det nästan omöjligt att vila, vilket nästan är lite tragiskt. Många tycker att det är helt otroligt att man kan träna så mycket som man gör. Men det många inte förstår är att jag nästan inte gör något annat än att träna. Jag har inga andra intressen, jag fikar inte på stan flera gånger i veckan, jag shoppar i stort sätt aldrig (det ska vara på nätet då) och jag reser aldrig iväg. Vilket gör att när jag vilar så faller det sig inte naturligt för mig att göra andra saker. Ska jag göra något annat så måste jag planera och försöka hitta på saker. För att "annat" helt enkelt inte finns i mina tankar.

Min vila har i stort sätt varit att träna, men inte lika hårt som vanligt. Idag har jag kört 2 pass, på min vila. Jag älskar att träna Jag älskar mig själv när jag tränar. Det bästa med att vila är att om det nu dyker upp saker som man vill göra, så behöver man inte få dåligt samvete för att kanske ett nyckelpass skulle göras just den dagen.

I helgen gjorde jag allt annat än att träna. I fredags hade vi Schlagerfest på jobbet. Jag hade så förbannat roligt. Jag vann även pris för bäst klädda kvinna. Massa dryck och massa god mat och en hel kvälls dansande. Den här kvällen var verkligen "nått annat".


I lördags hade vi grisfest hemma hos vänner. Vi grillade en hel gris, vilket verkligen var ett heldagsprojekt. En kanonfin dag med grill, dryck, tjöt och badtunnebadande.



Nu är det dags för ytterligare en ny vecka. I morse morgonsimmade jag. En riktigt fin start på måndags morgonen. Det är alltid samma människor som simmar på morgnarna. Det är alltid samma folk som trycker utanför arenan 6.25 på morgonen och väntar på att dörrarna ska öppnas. Vilka hjältar. Mitt andra pass idag fick bli 6,5 km löpning i skogen. Det är nått speciellt att springa och låta underlaget bestämma farten. Med så mjukt underlag behöver man inga uppbyggda skor. Uppbyggda skor kan ge motsatt effekt om det är mycket sten och rötter. Med lätta och tunna skor blir man ett med underlaget och det är lättare att anpassa fart och fotisättning.

/S.

2 kommentarer: