- En blogg om träning, livet och min väg mot Kalmar Ironman 2014.

onsdag 25 september 2013

Träningsvärken from hell..

Vilken träningsvärk jag har! Alltså nu snackar vi värk, ont. Det är nu det börjar. Träningsvärkens månad. När man går från att bara träna kondition till att träna det här slappa som känns som det vill lämna kroppen. Ni vet när man vinkar och det känns som att ens triceps vill snurra sig ett varv runt armen? Detta trots att man lägger mellan 10-15 timmar i veckan på träning. Det är underbart. Det är vid den här tiden varje år som man lovar sig själv att man ska hålla i styrketräningen hela säsongen för att det är så bra för en. Det är samma sak varje år. Det bästa, eller värsta men att ha bra kondition är att man ofta orkar pusha på bra på styrkepassen. Man har inga spärrar utan hjärtat kan köra på hur länge som helst. Eftersom man är dålig på att fatta att man ska ta det lugnt så får man lida dagen, dagarna och nästan veckan efter.

Väckte kroppen med lite X-fit igår. 3 olika varianter av benböj, en magövning, dips, armhävningar och grodhopp var övningarna som fick mig att pinas under 20 min effektiv träning. Oj vad jag saknat att styrketräna. Styrketräning ger en helt annan glädje-känsla mot var konditionsträning gör.

Efter några timmars jobb så hoppade jag i löparskorna för dagens andra pass. Löpintervaller med Knallen. Mina ben var inte riktigt med på noterna efter morgonens benböj men jag försökte köra på så gott det gick. Idag var det 6 x 4min intervaller som gällde. De första 3 intervallerna gick lätt, benen är lite sega just nu men jag lyckades ändå hålla ett fint tempo. Resterande 3 intervaller var tuffa. Jag fick bita i på slutet och lyckades genomföra 6 intervaller i 4.40-4.50 min/km tempo. Det blev totalt 13 km löpning.

Idag kom jobbet mellan mig och mitt tänkta spinningpass. Det kanske var lika bra det. Jag hoppas att ge det en nytt försök i morgon.


/S.


1 kommentar:

  1. Vilken grym träningsdag! X-fit är effektivt och så jobbigt, garanterad träningsvärk! :)

    SvaraRadera