- En blogg om träning, livet och min väg mot Kalmar Ironman 2014.

lördag 22 januari 2011

Äta bör man, annars dödar man nån.

Det var länge sedan jag vilade från träning helt i två dagar. Mamma kom hit i torsdags så att klämma in en tvådagarsvila passade bra nu. I fredags blev det en 5 timmarspromenad på Gekås i lugnt tempo, två fikapauser hann vi med där den ena innehöll kaffe och semla och den andra en köttbullemacka och kaffe. Idag blev det en shoppingrunda på stan med en fikapaus på Viskan. Jag och mamma har haft tre riktiga tjejdagar. Dom blir ju allt för sällan nu för tiden, då det finns 50 jobbiga mil mellan oss.

I morgon är det dags att hitta tillbaka till verkligheten och motivationen igen. Ett spinningpass, eller ett 2 timmars Vätternrundanpass ska genomföras på Onyx. Tror att det är en del cykel och en del styrka inlagt i passet, men är inte helt hundra på det. Det ska i alla fall vara ett riktigt bra pass som jag vet att många cyklister brukar köra.

I förra blogginlägget så efterfrågades det om hur jag brukar ladda upp inför ett pass. Mat är väldigt viktigt för mig, speciellt för att jag ska fungera som person. Det vet alla som känner mig. Går jag utan mat i 4 timmar så gäller det att hålla sig borta och alla som känner mig vet att det inte är någon idé att ta en kamp med mig när jag är hungrig. Jag vaknar ofta hungrig och äter alltid en väldigt stor frukost på runt 600 kcal. Sen så får jag lägga upp resten av dagen med 2 lagade mål mat (lunch, middag) och 2-3 mellanmål (10.00, 15.00, (20.00)). Behöver jag nått extra nån gång så tar jag ofta en shake från Dalblads. Jag gillar deras Pharma Diet. Dalblads sportdryck och deras bars är också att rekommendera!

Sen får jag se hur det blir till våren. Jag kommer att behöva öka mina träningstimmar rejält, vilket också betyder att jag måste öka mitt intag för att orka och hålla mig frisk. Jag kommer att behöva byta ut mina idag rätt små mellanmål mot större och mer matigare varianter. Förhoppningsvis kommer våran Iron man-grupp att hitta nån bra sponsor som har flera bra kosttilläggsprodukter som man kan använda sig av. Samtidigt vet jag inte riktigt vad jag tycker om kosttillskott. Bra för att få i sig tillräckligt med kalorier, men annars vet jag inte hur mycket det gör. En banan fungerar nog lika bra, en banan är samtidigt väldigt mycket godare.



S.

1 kommentar:

  1. vilket mellanmåls tips skulle du ge till en helt vanlig människa som försöker komma igång bra med träningen? Vad jag kan äta mellan jobbet och träningen?

    SvaraRadera