- En blogg om träning, livet och min väg mot Kalmar Ironman 2014.

söndag 23 januari 2011

Hjälp, jag drunknar..!

Söndag och dags för ett Vätternpass. Ett pass som är mer landsvägscykel-inspirerat än spinning. Man kör längre intervaller med 15 sekunders "ryck" inlagda lite här och var. Att stå upp i 8 minuter med tungt motstånd och samtidigt försöka köra riktigt hårt på rycken tar väldigt mycket på krafterna, men ger samtidigt väldigt bra träning inför vårens cykelpass. Det var nästan så att jag och Madde fick börja simma där på slutet då hela golvet under oss var översvämmat av svett. Passet avslutades med 30 minuter styrka och det kändes efter ett 60 minuter stenhårt cykelpass. Men ett riktigt bra pass som gav mig riktigt mycket inspiration för veckan som kommer. Tack för det Stefan.

Det är väldigt skönt att köra ett förmiddagspass, man är ju väldigt van annars att bara träna på kvällen. Den nackdelen som ändå finns med att köra på förmiddagen är att man totalförstör sin vanliga matrytm. Jag kom hem från passet klockan 12 idag och käkade lunch vid 12.30. 13.30 blev det kaffe och kaka, och klockan 15 var det dags för mat igen. Tränar man tidigt kan man inte sluta vara hungrig den dagen. Måste ju samtidigt ses som en stor fördel att "hinna" äta mycket efter passet innan man ska gå och lägga sig för maximal återhämtning och uppbyggnad. Tränar man sent så hinner man oftast inte äta så mycket innan det är läggdags.

Det kom en efterfrågan och lite mellanmål. Det svåraste är att hitta något som man alltid kan ta med sig. En god och matig macka, frukt, nötter kan man ju alltid ta med sig. Men här kommer tips på några mellanmål som jag gillar:

Macka med div pålägg; leverpastej, ost, kalkon, skinka. Gärna med nån grönsak/frukt till.
Hummus (kikärtsröra)
Omelett
Matigare muffins
Tortillabröd i ugnen med fyllning (köttfärs, getost, spenat..)
Kosttillskotts shake (Dalblads Pharma Diet)

Gjorde idag även nått väldigt gott som jag tänkte dela med mig av, Bärplättar!
Recept 1 pers:
1 ägg
0,5 dl mjöl
0,3 tsk bakpulver
ca 1 dl mjölk
0,3 msk socker
0,5 msk flytande margarin
1,5 dl bär (hallon, björnbär, blåbär)

Tillbehör: 1 kiwi, 1 dl vaniljkvarg.

Blanda ingredienserna och stek i stekpannan, servera med kiwi och vaniljkvarg.

Innehåller 450 kcal så det är ett lite matigare mellanmål med hög proteinhalt.

Tänk på att med mellanmålen så kommer ofta ett ökat energiintag. Är målet en viktnedgång så tänk på att inte öka ditt intag bara för att du tränar några pass i veckan. Är målet att bli bättre eller hålla en hög nivå på träningen så kommer troligtvis ett högre energiintag att behövas.


S.

2 kommentarer:

  1. Varför väljer du vaniljkvargen? Är det för att få igång insulinproduktionen efter träningen, för att få tillräckligt med energi eller mest för att det är gott? Eller nån helt annan anledning??

    SvaraRadera
  2. Kvargen använde jag främst för att jag hade haft den i en efterrätt dagen innan och jag hade kvar. Men annars är kvarg ett bra alternativ då den innehåller en väldigt mycket protein. Vaniljkvargen innehåller 7,5% protein.

    :)

    SvaraRadera