- En blogg om träning, livet och min väg mot Kalmar Ironman 2014.

onsdag 5 januari 2011

Lär kroppen att bränna fett!

Har ni någongång funderat på vad som händer med elitidrottares kroppar när dom drar i sig mängder av kolhydrater till varje måltid? Visst att dom behöver kalorierna, men är det bra att äta så mycket kolhydrater? Vi hade en fantastiskt bra föreläsning med en kvinna från USA och det hon sa satte sig verkligen hos mig.

I kroppen finns 2000 kcal kolhydrater lagrat, med hela 80 000 kcal fett lagrat. Om man då som elitidrottare äter stora mängder kolhydrater så stimulerar man kroppen att använda sig först och främst av kolhydrater under sina träningspass. Om vi bara skulle sluta äta en dag och våra kroppar bara skulle använda sig av de lagrade kolhydraterna som finns i kroppen så skulle vi inte klara oss mer än en dag, medan vi på fettet klarar oss långt över en månad. Därför måste elitidrottare lära sina kroppar att använda sig av mer fett under träning/tävling för att orka längre och klara sig på sina inre förråd under en längre tid. Detta gäller såklart först och främst för medel-långdistansidrotter.

Vi måste äta kolhydrater, men varför överdriva intaget?

Det blev 75 min yoga som andrapass igår. Skönt att få, i alla fall försöka slappna en stund. Yoga kan jag ju säga direkt absolut inte är min typ av träning, men jag vet att med träning så kommer stelhet i kroppen och då är yogan perfekt!

Dagen idag kommer jag att spendera tillsammans med muskelkapitlet i fysiologiboken, kanske delar med mig av nått intressant där sen.

S. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar